Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

můj život, moje auto a parkování dneska platí město

Letní měsíce přinášejí tradičně úlevu od ruchu dopravy po zbytek roku. Zpomalujeme celoroční tempo a najednou hledáme kromě rychlé cesty do práce i kam zajít na zahrádku, na zmrzlinu a příjemné místo pro prázdninové vyžití.

Více, častěji, levněji

Levná doprava tvoří podstatu prosperity dnešní doby. Můžeme si dovolit všeho možného zboží více, častěji, levněji, ... Levnější je cestování a díky cenám ropy už si letenku může dovolit skoro každý. Odvrácenou stranou přepravních nároků zboží jsou obrovské sklady podél dálnic, požadavky na stavbu dopravní infrastruktury (silnic, dálnic, parkovišť, ...), přibývající množství kamionů a dodávkových služeb. Objem dopravy celkově roste.

Automobil se už dávno stal určitým symbolem svobody, emancipace, společenského postavení... a velice pohodlným společníkem, naším druhým domovem.

Co nás ve městě nejvíc trápí

Nejčastěji slýcháme na setkání s občany o potížích spojených právě s dopravou. Tak jsme se ve Švermově dozvěděli, že paní, která bydlí u ulice 28. října, napočítala ve špičce auto každé tři vteřiny. Unhošťská, Kročehlavská, Pražská, Vrapická, 28. října, Doberská, Smečenská, Generála Klapálka... všechny hlavní tahy znamenají pro místní nepříjemnosti (a pro přilehlé nemovitosti nižší cenu ve srovnání s ulicemi hned vedle s menším provozem). Zkrátka bydlení u takové ulice není žádné terno. Ruku na srdce, někdy si na dopravu v místě bydliště stěžují hodně i ti z nás, kteří sami auto používají neustále.

Kam s ním?

Velkou bolestí jízdy autem je pochopitelně v posledních letech parkování. Aut poměrně rychle přibývá, na Kladně za poslední dva roky asi o 5 %, o 1700 kusů, jak uvádí Plán mobility z roku 2018. Značnou část ceny za odstavování našich miláčků přitom hradí veřejný rozpočet města. Nové rodinné domy mají povinnost zbudovat stání na vlastním pozemku (jen tam, kde je to fyzicky možné, což neplatí třeba v řadové zástavbě dělnických domků na Kladně typických). Nové bytové domy tuto povinnost mají také a jen bůh ví, proč tomu tak není u všech nových staveb (i tam, kde to prostorově možné je...). Stávající domy na sídlištích a podobně samozřejmě povinnost zajišťovat parkování nemají a náklady za parkování rezidentů padají na obec. Ta tak za jedno stání na terénu utratí minimálně 30.000 Kč, za stání podzemní nebo v parkovacím domě pak desateronásobek nebo dvacateronásobek. Při současném tempu růstu počtu vozidel a již existujícím deficitu počtu stání by teoreticky pro zachování jakés takés rovnováhy měl veřejný rozpočet na Kladně jen do parkování vložit asi 50.000.000 Kč ročně. Přitom na opravy ulic bylo vyčleněno v letošním rozpočtu 60.000.000 Kč. Opravdu chceme téměř celou částku pro opravy komunikací vložit pouze do parkování? To samozřejmě nelze, vezmeme-li v úvahu stav velké části místních silnic.

málo místa u hlavní třídy, pro auta skoro neprojdete

Jeden rozpočet a jeden prostor

Jakkoli se může zdát, že Kladno má vysoký rozpočet, musí město pečlivě vážit, do které oblasti nasměruje "volné" investiční prostředky. Těch je totiž v rozpočtu pouze zhruba mezi 15-25%. Z těchto peněz samozřejmě město staví a opravuje školy, byty, další objekty, staví a opravuje komunikace a chodníky atd., renovuje veřejná prostranství, parky, ... Kladno má velké mandatorní výdaje. Podrobněji jsem o kondici městského rozpočtu psala zde a, jak pevně doufám, příští rok bude článek k tématu rozpočtu radnostnější.

Ideální by bylo, pokud by nové plochy pro parkování mohly být financovány z výtěžků placených stání, stejně jako se například vodovody a kanalizace opravují z poplatků vodného a stočného. Za každého v místě přihlášeného občana získává navíc obec od státu prostředky, jejichž část může pro zajištění potřeb parkování použít. Opět se však každý z nás musí zamyslet, kde máme trvalé bydliště a kde nám tedy obec ze státního příspěvku parkoviště staví. Stručně se dočtete zde, jak jsou na tom v jiných českých městech.

Město dotuje provoz městské hromadné dopravy. Ta bude v roce 2019 Kladno stát asi 90 milionů. MHD z vlastni zkušenosti používají studenti, matky s dětmi, senioři a v menší míře pak pracující. Městská hromadná doprava šetří prostor města a umožňuje pohyb po městě lidem, pro které by se jinak stal nemožným. Tedy věnovat peníze z hromadné dopravy ve prospěch té individuální by jistě byl krokem zpět.

V ulicích a na náměstích se také musíme vypořádat s prostorem. Hledáme rovnováhu mezi množstvím ploch určených pro volný čas, venčení psů, pro stromy, pro auta, pro kulturní akce...Debaty nad tím, jaký podíl prostoru věnovat parkování, jaký zeleni a jakou část zpevnit pro případné akce, probíhají nad každým projektem. Leckdy vznikají vyostřené situace a v lepším případě se podaří najít optimální řešení, které jsou ochotné přijmout všechny zájmové skupiny. Takový výsledek se doufejme podařilo dosáhnout například v rozdělovském sídlišti poblíž Energie a výsledná studie, která prošla dvěma veřejnámi projednáními a závěrečnou prezentací, jde k vidění tady .

Přítomnost parkování zároveň neznamená nutně nižší kvalitu prostoru. Ulice a parkoviště mohou být kultivovaná a osázená zelení, s promyšlenými pěšími trasami, je však nutné přijmout tuto kvalitu jako hodnotu. Stojí to o něco málo více peněz a parkoviště se pak tolik nepřehřeje, ani řidiči se nepřehřejí při chůzi k autu. Pohled z okna na takovou plochu je příjemnější a pro chodce pohodlnější. To je optimální řešení. Kompromis, který dokáže uspokojit více uživatelů jednoho prostoru.

Luxus parkování zadarmo

Ulice města nejsou nafukovací. Na Kladně je zpoplatněná malá část centra a jinak všude parkujeme zadarmo. Nechceme platit. Pořád předpokládáme, že máme právo odstavit auto zkrátka kdekoli- a město se o to má postarat. I když má Kladno poměrně vysoký rozpočet, z výše zmíněné částky je vidět, že na dopravní stavby se dostane jen zlomek.

Lidé jezdí autem i do míst, kam se lze dostat veřejnou dopravou (a někdy i tam, kam by se snadno dostali pěšky), a i když je tu potíž s parkováním, tak to prostě někam "píchnou" na blikačky. Jinde se stabilně parkuje na chodníku, aby ostatní řidiči mohli pohodlně a rychle projet ulicí, zatímco chodec se potýká s tím, jak co nejlépe obejít zaparkovaná auta a nenechat se přitom přejet. Například konce bočních ulic přilehlé k hlavní kladenské třídě jsou leckdy díky nakupeným autům sotva průchozí.

Aby bylo jasno, pokládám za nutné navyšovat parkovací kapacity tam, kde jsou potíže se zaparkováním vozidel rezidentů, typicky na sídlištích. Nicméně v centru, v místech kumulace služeb (na Sítné u domu kultury a podobně) se domnívám, že parkování zadarmo je luxus, který si město nemůže dlouhodobě dovolit. Respektivě může ho udržet a nerozšiřovat stávající kapacity (a poslouchat neustálé stížnosti), anebo může parkování rozšířit v mezích možností a zploplatnit ho, aby část lidí zvážila přesednutí na autobus nebo jiný způsob dopravy. To, že návštěvníci navíc zabírají místa rezidentům, samozřejmě domácím značně komplikuje život.

Město pro lidi nebo město pro auta

Existují různé typy měst, které se diametrálně liší. Americká města, která se rozvíjela ve 20. století, jsou navržena pro automobil, který se stal měřítkem života. Nádherná auta ze 60. let připomínají koráby plující nekonečným prostorem a vzdáleností Ameriky, kde je místa zkrátka dost. Evropská města naproti tomu vznikala většinou o hodně dříve a jejich základ je zpravidla středověký, římský atd. Taková města jsou postavena v lidském rozměru a jejich centra snadno obejdete pěšky stejně jako generace našich předků. Taková města také rádi navštěvujeme o dovolené, protože na ulicích v nich potkáte spoustu lidí, život (aspoň ten turistický) je tu pomalejší, na každém rohu kavárna, obchůdek, něco zajímavého. Tuto kvalitu město navržené pro pohyb autem nabídnout nedokáže. Pokud potřebujete ulice dost prostorné na to, aby maximum lidí zaparkovalo co nejblíže u cíle své cesty, musíte totiž ulici zvětšit, místo věnovat automobilům, v ulici je najednou hluk, lidé z chodníků mizí hned po vyřízení své obchůzky zpátky do aut a pryč. Místo přestává žít lidmi a stává se utilitárním prostorem věnovaným hlavně parkování, vozovce, dopravnímu značení,...

Hlavní třída

Nepřipomíná Vám to něco? Začátek kladenské hlavní třídy je dnes místem věnovaným autům. Mezi nejrušnější zastávkou ve městě- náměstím Svobody- a faktickým počátekm ulice T.G.Masaryka jako chodec překonáváte nejdříve páteřní tah ulice Kleinerova, pak procházíte úzkým chodníkem podél Sokola, míjíte parkoviště, průjezdnou komunikaci Tyršova, kterou je třeba překonat a dávat pozor, aby Vás někdo přes zaparkovaná auta nepřehlédl a pak se teprve dostanete na hlavní třídu, kde se můžete jako chodec začít pohybovat svobodněji v celém profilu ulice.

pěší třída, parkoviště nebo křižovatka? rychle projít a pryč

Opačný pohled nám říká, že parkování je v centru potřeba, že lidé chodí do Sokola cvičit (z nějakého důvodu rádi zastavují v těsné blízkosti vchodu, aby nemuseli při cestě na cvičení udělat kroky navíc) a že bez možnosti parkování budou ohroženy zbylé solidní obchody v tomto místě. Kladenská hlavní třída nejsou Benátky, ani Staroměstské náměstí, Celetná nebo pěší třída v Chebu. Nicméně 20 nebo 50 metrů docházkové vzdálenosti jistě tradiční obchod v existenci neohrozí.

Naopak. Sousedská slavnost na Bressoně, která se uskutečnila letos na jaře na kruháku "u zmrzliny" ukázala, že pokud lidem dáte prostor (a náplň), rádi přijdou za zábavou na místa, kde byste je sotva čekali. Žehráme na to, že na Kladně nefungují jaksi organicky trhy a trhovci k nám vlastně nechtějí. Proč nedat k dispozici prostor před Sokolem, kde přirozeně proudí lidé do centra a pohybují se mezi dopravními uzly, trhům, akcím, lidem? Architekti z firmy D3A dokonce už pro Kladno na základě vyhrané architektonické soutěže navrhli, jak by se třída mohla proměnit. Celý projekt by zřejmě spolknul až příliš velkou část rozpočtu, ale alespoň některá místa by určitě doznat proměny měla.

Hlavní kladenská třída čelí samozřejmě spoustě jiných problémů. Nicméně na nás je rozhodutí, zda chceme utilitární město nebo město s vlastním životem.

Chceme město pro lidi nebo pro auta? Můj názor je jasný- preferuji město pro lidi.

Autor: Anna Gamanová | sobota 13.7.2019 21:04 | karma článku: 11,98 | přečteno: 865x
  • Další články autora

Anna Gamanová

Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)

Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.

18.2.2024 v 15:22 | Karma: 8,93 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?

Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.

30.1.2023 v 11:55 | Karma: 8,74 | Přečteno: 379x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak dnes dostavujeme Kladno?

Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.

17.1.2022 v 13:17 | Karma: 6,52 | Přečteno: 260x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz

Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.

25.10.2021 v 13:47 | Karma: 11,33 | Přečteno: 328x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné

Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.

19.7.2021 v 22:13 | Karma: 7,44 | Přečteno: 202x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jeden z Dvorků

Kladenské dvorky jsou lokální festival, ozvěna těch Malostranských. Letos se konal 39. ročník. A jeden z těch Dvorků se jmenuje U Gamanů.

13.6.2021 v 21:55 | Karma: 8,22 | Přečteno: 229x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Ježíš, děti a chybějící víra

Vždycky mi vrtalo hlavou, proč by někdo na sebe bral všechny hříchy světa a dobrovolně umřel. A jak by vlastně ty hříchy na sebe mohl vzít. Odpověď pořád neznám. Dnes jsem se pokoušela přiblížit příběh Velikonoc dětem.

1.4.2021 v 21:51 | Karma: 15,17 | Přečteno: 576x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kladenské lesy, jak dál

Protože jsem zjistila, že ačkoli spoustu lidí bydlí přímo u lesa, neví o něm dost, a zároven je děsí stav, kdy se setkávajáí na svych vycházkách s harvestory a každý sden ubývá další a další kus lesa, ,rozhodla jsem se toutu formo

15.1.2021 v 13:38 | Karma: 11,84 | Přečteno: 655x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Hledá se nový obytný okrsek v rámci programu SPARCS

Aktuálně spolupracuje Město Kladno a Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB, který sídlí na Dříni) na výběru lokalit pro výstavbu energeticky inovativních projektů.

30.11.2020 v 10:15 | Karma: 3,63 | Přečteno: 123x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Opravíme čtvrtinu sídliště Kročehlavy. Anebo radši autobusák.

Je to vlastně docela jednoduché. V omezeném množství peněz na investice musíte volit z rozpočtu města priority.

8.11.2020 v 9:00 | Karma: 6,10 | Přečteno: 280x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Rozpočet 2021 - aneb kde vezmeme na autobusák, hlavní třídu a střechu stadionu?

Nové vedení města cíleně směřuje k rozpočtovému provizoriu. Nechce slyšet od odborů magistrátu, jaké projekty mají připraveny a zatím plánuje gigantické investice, které mají jediný problém - chybějící financování.

3.11.2020 v 11:45 | Karma: 4,58 | Přečteno: 319x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Mediální scéna na Kladně

Mediální scéna na Kladně je poněkud chudá. Sem tam se sice objeví nový komunikační kanál, ve skutečnosti ale co se týče charakteru těchto kanálů, jsou si vesměs dost podobné. Obsazení na scéně je tedy stále relativně malé.

31.10.2020 v 21:52 | Karma: 4,00 | Přečteno: 176x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

K dnešnímu svátku

Dnes slavíme vznik republiky. Stát je především společenstvím občanů. Nejen naše česká společnost se v současné době potýká s virem, jehož následky poznamenají naše zdraví, ekonomiku, vzdělání našich dětí a nakonec opět zdraví.

28.10.2020 v 8:00 | Karma: 4,39 | Přečteno: 114x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Zrušení výboru pro rozvoj a spolupráce s opozicí na Kladně

Rada města doporučila na svém zasedání 12.10.2020, aby zastupitelstvo města Kladna na příštím jednání zrušilo výbor pro rozvoj, dopravu a územní plánování. K čemu výbor je a mohl by být?

23.10.2020 v 10:47 | Karma: 7,92 | Přečteno: 225x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kdo je politik dneška

Politika je velmi zvláštní obor. Přitahuje specifický druh lidí. A do nejvyšších pozic se nedostávají zdaleka jen ti, co by z těchto pozic usilovali o všeobecné zlepšení, jak by asi běžný člověk očekával.

16.10.2020 v 19:37 | Karma: 10,70 | Přečteno: 270x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kladno na cestě zpět

Po přečtení vydání Mladé fronty dnes z 1.10.2020 těžko může někdo pochybovat o tom, co má s městem Kladno za plány jeho staronový primátor.

1.10.2020 v 22:45 | Karma: 17,47 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Pokračování příběhů z Růžového pole

Globus jsme bohužel zastavit nedokázali. Růžové pole jsou ale také pozemky kolem Globusu směrem k Bažantnici a k potoku, je zde také pozemek “mrakodrapu” a pozemek “územní rezervy” za potokem. Pořád je dost co ztratit a zničit.

24.9.2020 v 22:07 | Karma: 12,41 | Přečteno: 610x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Odbornost, úřední vyhazov a manipulace

Po pondělní změně ve vedení města, kdy jsme se během pár minut přesunuli z vládnoucí koalice do opozičních lavic, začínají změny na různých postech na úřadě i v městských firmách.

18.9.2020 v 19:44 | Karma: 16,99 | Přečteno: 682x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Ani kapka vody na městských budovách nazmar?

Sucho nás asi bude provázet už pořád. Teploty dlouhodobě rostou, zpevněné plochy se zvětšují, krajina je pořád cca v tom stavu tak, jak jí opustila Strana.

9.7.2020 v 11:54 | Karma: 8,26 | Přečteno: 317x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Autobusové nádraží, architektonická soutěž a investiční možnosti Kladna

Podrobnější zamyšlení o tom, proč jsme se rozhodli nerealizovat vzorně připravený projekt vzešlý z návrhu z architektonické soutěže.

22.4.2020 v 22:36 | Karma: 7,97 | Přečteno: 235x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Počet článků 79
  • Celková karma 8,93
  • Průměrná čtenost 335x
Jsem architekta a matka tří malých dětí a žiju s nimi na Kladně. Chtěla bych, aby Kladno bylo skvělé místo k životu pro ně i pro mě a pro kohokoli dalšího. Město tvoří nejen velké stavby, ale i zdánlivé maličkosti a jeho celková atmosféra záleží na každém z nás.

Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.

https://www.facebook.com/anicegam/