Neděle 29. března 2020, svátek má Taťána
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. března 2020 Taťána

Příjemná dopravní stavba

20. 02. 2019 8:40:39
To není provokativní protiklad. V zahraničí a už i u nás existuje řada příkladů, jak stavby, které používáme každý den, udělat přijemnější - a praktičtější.

Dopravní stavby jako silnice, velké křižovatky, nádraží, mosty atp. jsou často to největší, co se ve městě a v krajině realizuje. Takovou stavbu zkrátka nepřehlédnete, ani kdybyste chtěli. A jejímu každodennímu používání se nevyhnete. Také jsou také tyto stavby ve srovnání s běžnými stavbami či budovami řádově dražší a měly by vydržet déle. Projektová doba mostu je například 100 let, tedy stavíme hlavně pro potomky. Projektovaná doba kladenské železnice vlastně ani nevím jak je dlouhá, ale je tu s námi od Císaře pána, a to včetně nádražních budov.

Dnešní doba je taky charakteristická tím, že dokáže díky stavebním strojům změnit rozsáhlé části města nebo krajiny doslova k nepoznání- a to jak k lepšímu, když se třeba revitalizuje potok, tak taky k hošímu, když se například úplně bez náhrady přeruší stará cesta novou dálnicí. Právě proto, že máme v ruce obrovské technické a finanční prostředky, je potřeba je vynakládat s rozmyslem jak píšu podrobněji dál. Ještě podotýkám, že píšu především s ohledem na stavby ve městě. Krajinu si necháme zase najindy.

"2D" stavby aneb silnice, železnice, chodníky, křižovatky

Tyhle stavby musí být samozřejmě hlavně bezpečné. Bezpečnost však neznamená, že jsou stavby třeba pro chodce s kočátkem nepřekonatelné. Naopak, pro "slabší uživatelé" (pěší, hendikepovaní, cyklisté a kdovíkdo) potřebují takové podmínky, aby mohli prostor používat důstojně a efektivně, bez zbytečných zajížděk atp. V autě nám drobná zajíďka tolik nevadí, zpomalení není problém. Meli bychom mít na paměti, že primární účel dopravních staveb ve městě je obsluha města a ne co nejrychlejší tranzit.

  • 2D stavby ve městě musí být bezpečné a snadno pěšky a bezbariérově, na kole atp. překonatelné.
  • Stavby musí být maximálně uživatelsky pohodlné, bez zbytečných zacházek, nadchodů, podchodů (anebo alespoň s minimální ztrátou výšky a následného překonávání výškových rozdílů).
  • Stavby musí být jednoduché, bez zbytečných obrubníků, zábradlí či jiných drobností překážejících v pohybu
  • Stavby musí být snadno udržovatelné. Sebekrásnější prostor trpí, pokud zábradlí, svodidla, obrubníky atp., které ho tvoří, jsou beznadějně zanedbané, nabourané, neopravené (anebo neopravitelné)

Na Kladně se s bariérami potkávám každý den třeba při překonávání přechodu přes Vítěznou u Penny marketu, kde jdu s kočárkem přes 3 souběžné pruhy směr Velká Dobrá a přes další dva ve směru do centra. Další velmi dlouhé přechody na Sítné nebo na Jaroslava Kociána například brání dětem, aby mohly samy do školy. Kdo by je taky pouštěl přes takové místo. Bariéra Nučické dráhy je dodnes v území patrná, a to už stavba dávno nestojí.

"3D" stavby, třeba nádražní budovy

To jsou "normální" budovy.

  • Dnešní stavitelství klade důraz na efektivní výstavbu
  • stavby mají být dobře uspořádáné, akorát tak velké,
  • Stavby chceme bez zbytečných komplikací prostorových i technologických.
  • Stavby musí být dobře realizovatelné- a snadno udržovatelné.
  • Litemotiv posledních let je malá energetická náročnost staveb.
  • a pak, tam kde je stará stavba s pamětí, proč ji nevyužít? nejzajímavější je kontrast a kombinace staré a moderní stavby. Tuto hodnotu Vám sebelepší moderní architektura nepřinese.

Další důležité téma, které v poslední době rezonuje, je obrat k místnímu kontextu. Každé místo má své krásy a budovy, na které lze navázat. Ne každá nová stavba musí být dominantou a je na místě určitě pokora k prostoru, kde se budova bude nacházet. To platí jistě i pro soukromé stavebníky. Stavíme na konkrétním místě- nikoli někde na Marsu, kam patří jistě novátorská sebestředná architektura.

Konkrétní příklad naddimenzované stavby je na Kladně autobusové nádraží, a to v současném stavu, který vlastně už neslouží svému původnímu účelu, jen ho nikdo doteď nezmenšil na polovinu nebo ještě méně. A potom, i projekt navrhovaný v posledních letech, by se mohl snadno stát dopravně a prostorově naddimenzovaným, byť moderním řešením, pokud nedojde ke korekci.

A na závěr zcela konkrétně. Kladno čeká na desetiletí největší dopravní stavba v podobě modernizace železnice na Prahu. Takže nás čeká na městě ještě spousta práce, aby se naše děti, až budou svoje vlastní děti vozit v kočárku, se na to Sletiště dostaly bezpečně, nemusely objíždět půlku města po špatně trasovaných chodnících nebo komplikovanými a nepříjemnými podchody a nadchody a hlavně aby nemusely jet vždycky autem. Budeme se snažit.

Autor: Anna Gamanová | středa 20.2.2019 8:40 | karma článku: 6.41 | přečteno: 347x

Další články blogera

Anna Gamanová

Stín na Kladně

Vloni se na Kladně vysázelo asi 75 stromů. Pokácelo se jich zhruba dvakrát tolik. Číslo není úplné, ale poměr je výrazně v neprospěch nových výsadeb. Čistě subjektivně jsou některá místa na sídlištích vypražená a prázdná, ...

13.3.2020 v 21:59 | Karma článku: 5.76 | Přečteno: 129 | Diskuse

Anna Gamanová

Kladno a jeho mládí

Nedávno jsem navštívila jednu kladenskou základní školu. Děcka si vymyslela spoustu projektů, jak zlepšit okolí své školy. Někdo chce natřít a pomalovat zašlé a poloshnilé lavičky, jiní zasázet na kruhák záhon z trvalek, ...

6.3.2020 v 21:58 | Karma článku: 6.65 | Přečteno: 197 | Diskuse

Anna Gamanová

Zónování na Kladně - Pokračování přeletu nad vlaštovčím hnízdem na Růžovém poli

Jednou jsem seděla nad mapou navrhovaných změn územního plánu jednoho menšího města poblíž Kladna. Na tom plánku byla zakroužkovaná čísla pozemků, jejichž majitel požádal o změnu. Zakroužkované byly všechny kolem dokola města.

28.2.2020 v 21:37 | Karma článku: 8.17 | Přečteno: 289 | Diskuse

Anna Gamanová

Identita je, když...

...se dokážete s místem ztotožnit. Něco, k čemu se fyzicky nebo mentálně vracíte, váš pevný bod, pouto s rodným městem, s místem, kde žijete.

20.2.2020 v 22:23 | Karma článku: 8.70 | Přečteno: 239 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Jana Marková

I na pokraji sil musí evropské státy platit „výpalné“ Bruselu v plné výši.

Je až neuvěřitelné, s jakou drzostí nám nyní Evropská komise nabízí část z našich odvedených peněz jako pomoc v nouzi. Pokud ovšem budeme hrát podle jejích pravidel.

28.3.2020 v 12:41 | Karma článku: 43.08 | Přečteno: 3129 | Diskuse

Jiří Paroubek

Co přijde po koronavirové krizi?

Zatím se všichni, tedy vláda, zaměstnanci, podnikatelé, odbory, podnikatelské svazy ad. zabývají tím, jak přežít s co nejmenšími ztrátami lidských životů a dopady koronavirové krize v březnu.

27.3.2020 v 16:36 | Karma článku: 14.54 | Přečteno: 490 | Diskuse

Jindřich Pilc

ČT by chtěla zvýšit poplatky za televizi

Zrušme daň z vlastnictví televizního a rozhlasového přijímače! Změňme platby z povinných na dobrovolné!

27.3.2020 v 13:34 | Karma článku: 21.92 | Přečteno: 521 | Diskuse

Ctibor Čepička

Co se povedlo, co se nepovedlo a co nám ukázala pandemie

Téma pandemie je omíláno teď všude. Nicméně svojí troškou do mlýna také přispěji, alespoň tedy k okolnostem, které mě zaujaly. Co se psalo před pandemií, politický boj, nejstupidnější výroky či co nám ze všeho už nyní vyplývá.

24.3.2020 v 23:09 | Karma článku: 26.51 | Přečteno: 551 | Diskuse

Jiří Paroubek

Kolik bude stát hospodářské oživení?

Poslanecká sněmovna dnes projednává první ze záchranných balíčků, kterým se vláda snaží ochránit ekonomiku před hlubokým propadem.

24.3.2020 v 14:54 | Karma článku: 12.24 | Přečteno: 473 | Diskuse
Počet článků 57 Celková karma 7.48 Průměrná čtenost 317

Jsem architekta a matka dvou malých dětí a žiju s nimi na Kladně. Chtěla bych, aby Kladno bylo skvělé místo k životu pro ně i pro mě a pro kohokoli dalšího. Město tvoří nejen velké stavby, ale i zdánlivé maličkosti a jeho celková atmosféra záleží na každém z nás.

Jsem nezávislým členem a zastupitelem sdružení politických stran Kladeňáci (kladenaci.city), která bude v období 2018-2022 součástí zastupitelstva v Kladně.

https://www.facebook.com/anicegam/

Najdete na iDNES.cz