Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příjemná dopravní stavba

To není provokativní protiklad. V zahraničí a už i u nás existuje řada příkladů, jak stavby, které používáme každý den, udělat přijemnější - a praktičtější.
velmi špatně pěšky přístupná stanice Kladno město

Dopravní stavby jako silnice, velké křižovatky, nádraží, mosty atp. jsou často to největší, co se ve městě a v krajině realizuje. Takovou stavbu zkrátka nepřehlédnete, ani kdybyste chtěli. A jejímu každodennímu používání se nevyhnete. Také jsou také tyto stavby ve srovnání s běžnými stavbami či budovami řádově dražší a měly by vydržet déle. Projektová doba mostu je například 100 let, tedy stavíme hlavně pro potomky. Projektovaná doba kladenské železnice vlastně ani nevím jak je dlouhá, ale je tu s námi od Císaře pána, a to včetně nádražních budov.

kultivovaný přednádažní prostor, Švýcarsko

Dnešní doba je taky charakteristická tím, že dokáže díky stavebním strojům změnit rozsáhlé části města nebo krajiny doslova k nepoznání- a to jak k lepšímu, když se třeba revitalizuje potok, tak taky k hošímu, když se například úplně bez náhrady přeruší stará cesta novou dálnicí. Právě proto, že máme v ruce obrovské technické a finanční prostředky, je potřeba je vynakládat s rozmyslem  jak píšu podrobněji dál. Ještě podotýkám, že píšu především s ohledem na stavby ve městě. Krajinu si necháme zase najindy.

dlouhý přechod na Sítné, obtížně překonatelný zejména pro pomalé chodce

"2D" stavby aneb silnice, železnice, chodníky, křižovatky

Tyhle stavby musí být samozřejmě hlavně bezpečné. Bezpečnost však neznamená, že jsou stavby třeba pro chodce s kočátkem nepřekonatelné. Naopak, pro "slabší uživatelé" (pěší, hendikepovaní, cyklisté a kdovíkdo) potřebují takové podmínky, aby mohli prostor používat důstojně a efektivně, bez zbytečných zajížděk atp. V autě nám drobná zajíďka tolik nevadí, zpomalení není problém. Meli bychom mít na paměti, že primární účel dopravních staveb ve městě je obsluha města a ne co nejrychlejší tranzit.

  • 2D stavby ve městě musí být bezpečné a snadno pěšky a bezbariérově, na kole atp. překonatelné. 
  • Stavby musí být maximálně uživatelsky pohodlné, bez zbytečných zacházek, nadchodů, podchodů (anebo alespoň s minimální ztrátou výšky a následného překonávání výškových rozdílů).
  • Stavby musí být jednoduché, bez zbytečných obrubníků, zábradlí či jiných drobností překážejících v pohybu
  • Stavby musí být snadno udržovatelné. Sebekrásnější prostor trpí, pokud zábradlí, svodidla, obrubníky atp., které ho tvoří, jsou beznadějně zanedbané, nabourané, neopravené (anebo neopravitelné)
komplexně řešený dopravní prostor ve Stockholmu

Na Kladně se s bariérami potkávám každý den třeba při překonávání přechodu přes Vítěznou u Penny marketu, kde jdu s kočárkem přes 3 souběžné pruhy směr Velká Dobrá a přes další dva ve směru do centra. Další velmi dlouhé přechody na Sítné nebo na Jaroslava Kociána například brání dětem, aby mohly samy do školy. Kdo by je taky pouštěl přes takové místo. Bariéra Nučické dráhy je dodnes v území patrná, a to už stavba dávno nestojí.

"3D" stavby, třeba nádražní budovy

To jsou "normální" budovy.

  • Dnešní stavitelství klade důraz na efektivní výstavbu
  • stavby mají být dobře uspořádáné, akorát tak velké,
  • Stavby chceme bez zbytečných komplikací prostorových i technologických.
  • Stavby musí být dobře realizovatelné- a snadno udržovatelné.
  • Litemotiv posledních let je malá energetická náročnost staveb.
  • a pak, tam kde je stará stavba s pamětí, proč ji nevyužít? nejzajímavější je kontrast  a kombinace staré a moderní stavby. Tuto hodnotu Vám sebelepší moderní architektura nepřinese.

 

Další důležité téma, které v poslední době rezonuje, je obrat k místnímu kontextu. Každé místo má své krásy a budovy, na které lze navázat. Ne každá nová stavba musí být dominantou a je na místě určitě pokora k prostoru, kde se budova bude nacházet. To platí jistě i pro soukromé stavebníky. Stavíme na konkrétním místě- nikoli někde na Marsu, kam patří jistě novátorská sebestředná architektura.

zachování a nové využití nádražní budovy

Konkrétní příklad naddimenzované stavby je na Kladně autobusové nádraží, a to v současném stavu, který vlastně už neslouží svému původnímu účelu, jen ho nikdo doteď nezmenšil na polovinu nebo ještě méně. A potom, i projekt navrhovaný v posledních letech, by se mohl snadno stát dopravně a prostorově naddimenzovaným, byť moderním řešením, pokud nedojde ke korekci.

vizualizace stanice Kladno město, aneb komplikovaná a náročná stavba bez vazby na okolí

A na závěr zcela konkrétně. Kladno čeká na desetiletí největší dopravní stavba v podobě modernizace železnice na Prahu. Takže nás čeká na městě ještě spousta práce, aby se naše děti, až budou svoje vlastní děti vozit v kočárku, se na to Sletiště dostaly bezpečně, nemusely objíždět půlku města po špatně trasovaných chodnících nebo komplikovanými a nepříjemnými podchody a nadchody a hlavně aby nemusely jet vždycky autem. Budeme se snažit.

Autor: Anna Gamanová | středa 20.2.2019 8:40 | karma článku: 6,41 | přečteno: 351x
  • Další články autora

Anna Gamanová

Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)

Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.

18.2.2024 v 15:22 | Karma: 8,93 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?

Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.

30.1.2023 v 11:55 | Karma: 8,74 | Přečteno: 378x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak dnes dostavujeme Kladno?

Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.

17.1.2022 v 13:17 | Karma: 6,52 | Přečteno: 260x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz

Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.

25.10.2021 v 13:47 | Karma: 11,33 | Přečteno: 328x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné

Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.

19.7.2021 v 22:13 | Karma: 7,44 | Přečteno: 202x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jeden z Dvorků

Kladenské dvorky jsou lokální festival, ozvěna těch Malostranských. Letos se konal 39. ročník. A jeden z těch Dvorků se jmenuje U Gamanů.

13.6.2021 v 21:55 | Karma: 8,22 | Přečteno: 229x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Ježíš, děti a chybějící víra

Vždycky mi vrtalo hlavou, proč by někdo na sebe bral všechny hříchy světa a dobrovolně umřel. A jak by vlastně ty hříchy na sebe mohl vzít. Odpověď pořád neznám. Dnes jsem se pokoušela přiblížit příběh Velikonoc dětem.

1.4.2021 v 21:51 | Karma: 15,17 | Přečteno: 575x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kladenské lesy, jak dál

Protože jsem zjistila, že ačkoli spoustu lidí bydlí přímo u lesa, neví o něm dost, a zároven je děsí stav, kdy se setkávajáí na svych vycházkách s harvestory a každý sden ubývá další a další kus lesa, ,rozhodla jsem se toutu formo

15.1.2021 v 13:38 | Karma: 11,84 | Přečteno: 655x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Hledá se nový obytný okrsek v rámci programu SPARCS

Aktuálně spolupracuje Město Kladno a Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB, který sídlí na Dříni) na výběru lokalit pro výstavbu energeticky inovativních projektů.

30.11.2020 v 10:15 | Karma: 3,63 | Přečteno: 123x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Opravíme čtvrtinu sídliště Kročehlavy. Anebo radši autobusák.

Je to vlastně docela jednoduché. V omezeném množství peněz na investice musíte volit z rozpočtu města priority.

8.11.2020 v 9:00 | Karma: 6,10 | Přečteno: 279x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Rozpočet 2021 - aneb kde vezmeme na autobusák, hlavní třídu a střechu stadionu?

Nové vedení města cíleně směřuje k rozpočtovému provizoriu. Nechce slyšet od odborů magistrátu, jaké projekty mají připraveny a zatím plánuje gigantické investice, které mají jediný problém - chybějící financování.

3.11.2020 v 11:45 | Karma: 4,58 | Přečteno: 319x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Mediální scéna na Kladně

Mediální scéna na Kladně je poněkud chudá. Sem tam se sice objeví nový komunikační kanál, ve skutečnosti ale co se týče charakteru těchto kanálů, jsou si vesměs dost podobné. Obsazení na scéně je tedy stále relativně malé.

31.10.2020 v 21:52 | Karma: 4,00 | Přečteno: 176x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

K dnešnímu svátku

Dnes slavíme vznik republiky. Stát je především společenstvím občanů. Nejen naše česká společnost se v současné době potýká s virem, jehož následky poznamenají naše zdraví, ekonomiku, vzdělání našich dětí a nakonec opět zdraví.

28.10.2020 v 8:00 | Karma: 4,39 | Přečteno: 114x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Zrušení výboru pro rozvoj a spolupráce s opozicí na Kladně

Rada města doporučila na svém zasedání 12.10.2020, aby zastupitelstvo města Kladna na příštím jednání zrušilo výbor pro rozvoj, dopravu a územní plánování. K čemu výbor je a mohl by být?

23.10.2020 v 10:47 | Karma: 7,92 | Přečteno: 225x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kdo je politik dneška

Politika je velmi zvláštní obor. Přitahuje specifický druh lidí. A do nejvyšších pozic se nedostávají zdaleka jen ti, co by z těchto pozic usilovali o všeobecné zlepšení, jak by asi běžný člověk očekával.

16.10.2020 v 19:37 | Karma: 10,70 | Přečteno: 270x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Kladno na cestě zpět

Po přečtení vydání Mladé fronty dnes z 1.10.2020 těžko může někdo pochybovat o tom, co má s městem Kladno za plány jeho staronový primátor.

1.10.2020 v 22:45 | Karma: 17,47 | Přečteno: 715x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Pokračování příběhů z Růžového pole

Globus jsme bohužel zastavit nedokázali. Růžové pole jsou ale také pozemky kolem Globusu směrem k Bažantnici a k potoku, je zde také pozemek “mrakodrapu” a pozemek “územní rezervy” za potokem. Pořád je dost co ztratit a zničit.

24.9.2020 v 22:07 | Karma: 12,41 | Přečteno: 610x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Odbornost, úřední vyhazov a manipulace

Po pondělní změně ve vedení města, kdy jsme se během pár minut přesunuli z vládnoucí koalice do opozičních lavic, začínají změny na různých postech na úřadě i v městských firmách.

18.9.2020 v 19:44 | Karma: 16,99 | Přečteno: 682x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Ani kapka vody na městských budovách nazmar?

Sucho nás asi bude provázet už pořád. Teploty dlouhodobě rostou, zpevněné plochy se zvětšují, krajina je pořád cca v tom stavu tak, jak jí opustila Strana.

9.7.2020 v 11:54 | Karma: 8,26 | Přečteno: 317x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Autobusové nádraží, architektonická soutěž a investiční možnosti Kladna

Podrobnější zamyšlení o tom, proč jsme se rozhodli nerealizovat vzorně připravený projekt vzešlý z návrhu z architektonické soutěže.

22.4.2020 v 22:36 | Karma: 7,97 | Přečteno: 235x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Počet článků 79
  • Celková karma 8,93
  • Průměrná čtenost 335x
Jsem architekta a matka tří malých dětí a žiju s nimi na Kladně. Chtěla bych, aby Kladno bylo skvělé místo k životu pro ně i pro mě a pro kohokoli dalšího. Město tvoří nejen velké stavby, ale i zdánlivé maličkosti a jeho celková atmosféra záleží na každém z nás.

Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.

https://www.facebook.com/anicegam/