Územní plán, územní studie a tak dál I.
Územní plán
Územní plán je hlavně mapa, kde je nakresleno, co se kde může stavět, kde jsou rozvojové plochy, kde má vést páteřní síť komunikací, kde bude veřejné prostranství a kde je prostor pro školu. A pak samozřejmě řadu dalších věcí. Protože je to komplexní dokument a ovlivňuje všechny občany a podniky i další organizace ve městě, trvá jeho příprava samozřejmě vždy poměrně dlouho.
Územní plán řeší celé území města. Pracuje v plochách, u který definuje náplň- bytové domy, služby, výroba, rodinné domy... a určité parametry jako třeba výška zástavby, kolik procent pozemku musí zůstat jako zeleň (koeficient zeleně) a další. Nedokáže už ve své podrobnosti říci, jak má vypadat místní uliční síť anebo dokonce ulice sama o sobě. Obecně stanoví požadavky na to, aby území bylo prostupné, komunikace navazovaly na sebe atp. Nikoho samozřejmě nezavazuje k tomu, že má někde stavět, pouze to umožňuje za určitých podmínek anebo neumoňuje. Stanoví, kde by asi měla být škola, školka, obchod, ale už neřekne, kdo by měl stavby zaplatit.
Velmi důležitou součástí jakéhokoliv plánu jsou samozřejmě "veřejné prostory", tedy ulice, náměstí, komunikace. To je reálně také největší oblast zájmu města, neboť tyto prostory obvykle spravuje. Buď jsou vyřešeny a trasovány vhodně s ohledem na navazující lokality, anebo je to změť, bludiště, slepé ulice, kde se obtížně pohybuje člověk autem i pěšky.
Pokud potřebujeme někde zajistit, aby se dobudoucna rozvoj i na majetkově komplikovanějších plochách odehrál tak, aby vznikaly ulice a veřejná prostranství úsporně a městu nevznikaly nepřiměřeně vysoké náklady na údržbu veškeré technické a dopravní infrastruktury, ale také na svoz odpadů, obsluhu území městskou hromadnou dopravou atp., nebo také to, jak má ulice vypadat (stromořadí, parametry chodníků, vozovky atp.), musíme využít podrobnější nástroje územního plánování. Jimi jsou zejména územní studie a regulační plán.
Územní studie
Územní studie je podklad pro rozhodování v území pro stavební úřad. Město může návazně pro jejím zpracování převzít uliční síť a přenést ji do územního plánu a tím zajistit dobudoucna racionální uspořádání komunikací, které řeší lokalitu celkově a nikoli pouze s ohledem na majetek jednoho z vlastníků pozemků. Druhou možností je registrace takové studie u Úřadu územního rozvoje, potom se z ní stane neopominutelný podklad pro rozhodování stavebního úřadu a pokud jednotlivý vlastník nepředstaví celkové řešení pro lokalitu vhodnější, měl by se řídit tou navrženou.
Jakmile se území jednou zastaví, pozemky se rozprodají a silnice jsou ukončeny jako slepé, je velmi těžké hledat nápravu, už je pozdě. Žádný jednotlivý vlastník nechce samozřejmě řešit návaznosti na další rozvoj mimo svůj pozemek a v žádném případě nechce takové návaznosti hradit. Zde je potřeba dohoda s ostatními vlastníky a městem, aby nevznikaly v území nesmysly. Také je liché spoléhat pouze na stavební úřad, neboť ten narozdíl od samosprávy nemůže vyžadovat od investora více, než splnění zákonných požadavků- tedy stanovisek hygieny, hasičů, vyjádření správců sítí atp. Ale prostupnost území nebo budoucí náklady na provoz infrastruktury, i když by měly být rovněž zohledněny, v těchto stanoviscích nefigurují. Zde je prostor pro samosprávu, městského architekta, politické vedení města, aby se starali o racionální uspořádání území a dohodu s vlastníky na takové úrovni, aby rozvoj probíhal nejen podle zákonných požadavků, ale s ohledem na prostorový kontext konkrétní lokality, na její prostupnost a budoucí rozvoj. Ten při všem respektu žádný jednotlivý úřad neuhlídá, neboť hlídá především své "parciální zájmy", třeba ochranné pásmo lesa atp.
Celým cílem je v území umožnit takový rozvoj, který bude pro město dlouhodobě udržitelný z hlediska nákladů na údržbu infrastuktury. Území musí zároveň umožnit rozvoj i v budoucnu, nezamezit přístup k dalším pozemkům, umožnit lidem ze sousedství, aby se přes území dostali do navazujících lokalit, do lesa atp. Takové město si nezkomplikuje budoucí vývoj a každý se v něm může dobře pohybovat, od popelářů po návštěvu, co hledá adresu svého hostitele.
A příště třeba o regulačním plánu...
Anna Gamanová
Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)
Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.
Anna Gamanová
v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?
Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.
Anna Gamanová
Jak dnes dostavujeme Kladno?
Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.
Anna Gamanová
Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz
Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.
Anna Gamanová
Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné
Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi
Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...
Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...
Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad
Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...
Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře
Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...
- Počet článků 79
- Celková karma 8,93
- Průměrná čtenost 335x
Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.
https://www.facebook.com/anicegam/