Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)
Potkali se na peroně
Celou dobu přípravy projektu bylo počítáno, že nádraží Kladno zůstane stát, proto je také na všech vizualizacích a videích projektu. Rekonstrukce má stavební povolení.
V září 2023 začaly kolovat klepy o tom, že nádraží jde k zemi. Bylo to po návštěvě ministra dopravy, při které se na peroně potkali s primátorem. Primátor v říjnu odmítnul veřejné projednání a napsal mi dopisem, že se o nádraží vůbec s nikým bavit nebude a že až proběhne architektonická soutěž, zveřejní ji. Tento přístup vedení města k veřejné debatě je na Kladně bohužel běžný, nicméně vypadalo to, že město vyžaduje alespoň architektonickou soutěž. Zdání ovšem klame.
Správa železnic zažádala o demolici nádraží, ale podklady k rozhodnutí nejsou k dispozici. Město souhlasilo.
19.12. 2023, po 3 měsících mlžení, jsme dostali jasnou odpověď od Správy železnic, že požádali o povolení demolice a že architektonická soutěž nebude. Tuto informaci jsme skutečně pod tlakem vynutili ze zástupců organizace na veřejném projednání v Praze na Hlavním nádraží (!) pár dní před Vánoci (!). Pochopitelně se nás tam sešlo pár a to, že projednání takto důležité stavby se ani neodehrálo na Kladně, také o něčem svědčí.
Město ještě další měsíc odpovídalo na dotazy v duchu, že preferuje kvalitní architekturu ze soutěže atd. Přesto na požadavek uspořádání architektonické soutěže zcela zjevně rezignovalo. Vydalo souhlas s demolicí, přestože je stavba hodnotná a v příslušných dokumentech města samozřejmě jako hodnotná i vedená. Město se navíc zjevně spokojilo s jedinou studií nové stavby, jakkoli měly vzniknout dvě. Neexistuje žádné relevantní finanční srovnání rekonstrukce původní budovy a nové stavby, protože srovnat projekt pro stavební povolení se studií vůbec nelze. Rozhodnutí je zkrátka na vodě a spíše budí dojem, že se někdo rozhodl budovu zbourat a poté začal hledat důvody a zadávat další posudky, aby důvody byly potvrzeny.
Petice za zachování a rozumný přístup k lokalitě nádraží
Ze všech výše zmíněných důvodů jsme proto spustili petici na zachování budovy, od ledna 2024 podepsalo přes 700 lidí. Petici jsem poslala všem zastupitelům, radním a primátorovi. Koneckonců by měli reprezentovat názor občanů a snažit se pro Kladno o to nejlepší. Můžete jim napsat i Vy, kontakty jsou veřejné.
Význam lokality nádraží a neschopnost využít potenciál místa
Lokalita nádraží je pro Kladno velmi důležitá. Tudy budou proudit denně tisíce cestujících, protože tu bude jezdit vlak co deset minut do centra Prahy. Odtud se také dostanete za 20 minut na mezinárodní letiště. V tomto místě má smysl vybudovat opravdu něco více než skleněnou zastávku s prodejnou lístků. To, že Správa železnic neumí či nechce provozovat budovy, i když se snaží, vcelku chápu. Nicméně měl by to být zájem města, aby v tenhle moment přišlo a řeklo, co na nádraží má být, je to v bytostném zájmu obyvatel. Jinak opravdu klesáme na úroveň noclehárny či ubytovny pro Prahu.
Kolem nádraží je obrovská rozvojová a přestavbová plocha - mezi ulicí Americká a Milady Horákové mají vzniknout byty, administrativa i obchody, pod Kožovou horou pak obdobně a spíše bytová zástavba. Ceny pozemků letí nahoru a Správa železnic nedokáže pronajmout v centru tohoto území prostory, které ještě poněkud komicky dnes inzeruje na sreality.cz? To je opravdu nepochopitelné.
Rozporuplné a nejasné informace ze Správy železnic
Na konci ledna šla z ČTK zpráva o tom, že se rozhodne na základě variant zachovat/nezachovat a zvážení nákladů v dubnu 2024. Začátkem února 2024 se primátor v Kamelotu vyjádřil, že nádraží je na spadnutí. 8.2.2024 vyšla oficiální tisková zpráva Správy železnic, že nádraží se zbourá. Tečka. Město nadšeně souhlasí a těší se na novou budovu. K návrhu se nelze dostat ani přes zákon o informacích, a dostupné jsou jen zběžné a hodně nepřesvědčivé vizualizace. Zatímco původně Správa železnic tvrdila, že zadá dvě varianty nové budovy renomovaným architektům, vidíme jen jednu variantu a ani přes zákon o informacích se ke studii nedá dostat - a to - držte se - protože údajně není hotová. Jak lze tedy říci na základě nehotové studie cokoli včetně toho, že stavba bude levnější než rekonstrukce, pokud není hotová ani studie?
21.2.2024 vyšel na Novinkách článek, kde se hovoří o tom, jak na tom budova je. Vyznění je poněkud tendenční, ale zpětná vazba od čtenářů je jasná. Svůj názor na budovu novou vyjádřila většina čtenářů jasně. .
Na stopě
Postupně zjišťujeme další a další informace. 5.3.2024 jsme si opět potvrdili, že skutečně neexistuje žádné další finanční srovnání a také, že žádost o demolici byla sice podána 19.1.2024, ale dosud není rozhodnuto a bourat se nesmí.
O průzkumech a podkladech
Ze Správy železnic jsme sice nezískali novou studii, ale získali jsme oficiální cestou posudky. V říjnu 2023 vzniknul posudek Kloknerova ústavu. Kriticky vyjmenovává rizika rekonstrukce a považuje za nutnost zpracovní "RDS" - realizační dokumentace stavby. K tomu, pokud víme, nikdy nedošlo. V následujícím prvním geotechnickém průzkumu z listopadu 2023 je konstatováno, že podloží je odlišné od předpokladů projektu. Druhý, o poznání stručnější posudek, tvrdí, že zastihl spodní vodu. Chybí ale jakýkoli rozbor vody a ani fotografie místností, kde na fotografiích předchozího posouzení bylo viditelně zcela sucho, nejsou příliš přesvědčivé. Druhý posudek však usuzuje na jasný závěr, že základové poměry budovy jsou nevyhovující právě kvůli domnělé spodní vodě. Co na tom, že i kdyby tam skutečně zateklo, když se hned vedle zrovna kopá 4 m hluboká jáma podchodu a celkem logicky se tak poměry v okolí budovy mění. V prosinci vzniklá shrnující zpráva pracuje s časem - tvrdí, že rekonstrukce je časově náročná z důvodu složitého zajištění dnešní budovy, ale jako hlavní problém novostavby označuje také čas - nutný na přípravu dokumentace a povolení. Takže ani z pohledu času nelze říct, že je novostavba jasně rychlejší- nemá totiž ani dokumentaci ani povolení.
Hrušky a jablka
Pokus o časové a finanční srovnání obou variant je vidět na shrnutí posouzení Správy železnic na straně 4. Bohužel se zde ale porovnání hotová dokumentace pro provedení stavby (varianta rekonstrukce, s rozpočtem a stavebním povolením) s odhady vzniklými na základě studie novostavby.
To prostě srovnat nelze a data ze studie nelze považovat v tomto směru za vypovídající. I tak je vidět, že finanční odhad a časový odhad může velmi snadno skončit tak, že ve výsledku bude nová stavba mnohem dražší. Prostě se to na základě tohoto srovnání posoudit nedá, a je proto šokující, že právě finance a technický stav základů Správa železnic považuje za hlavní důvod, proč je demolice nutná. Ani jedno hledisko není totiž řádně odůvodněné.
To, že Správa železnic považuje budovu za "obtížen pronajímatelnou", je také poněkud zvláštní. Pokud někde budou chodit tisíce lidí denně a bude to výborně dopravně dostupné a 20 minut na letiště, může zde fungovat asi úplně cokoli. Zároveň je ale možné, že právě neschopnost budovu pronajmout spustila celou úvahu o demolici.
Opravdu smutné je pak na tom to, že zatímco veřejnosti se celý podzim 23 tvrdilo, že bude soutěž, že se vše srovná a vyhodnotí, od počátku to celé působí spíše tak, že se někdo v létě 2023 rozhodnul, že znova zkusí prosadit demolici a pak už jen hledal důvody, čím to před veřejností obalit.
O kladenskou identitu a hrozící nevratnou škodu
Celý průběh přípravy nádražní budovy je naprosto otřesný, neprůhledný a s jediným cílem, zbavit se další části kladenského kulturního a industriálního dědictví, jez budova nádraží Kladno tvoří. Postoj kladenské radnice naprosto nechápu a myslím, že pánové na radnici zase vůbec nechápou, jakou škodu působí budoucím generacím. Tady musí zaznít, že železnice je nejvýznamnější rozvojový impuls tohoto století na Kladně a že v srdci území probuzeného touto energií budeme mít jakousi bezvýznamnou stavbičku.
Všechna nádraží na trase zůstavají, jen na Kladně se bourá
Na trase zůstanou stát budovy nádraží Dejvice, Veleslavín, Hostivice, Jeneč, Unhošť. V jiných městech se pyšní rekonstruovanými budovami. Kladno se zbourá. To bude dědictví této radnice. Zvoraný projekt modernizace dráhy, když se nerealizuje kromě jiného ani plánovaná rekonstrukce nádražní budovy Kladno. Na druhém konci se staví budovy světoznámých architektů, vltavská filharmonie atd. Masarykovo nádraží ale zůstává samozřejmě stát. Staré a nové totiž tvoří to nejzajímavější, co jakákoli nová stavba dotvořit nedokáže. A o to se chceme (opět) na Kladně připravit.
Apeluju na vás, abyste připojili svůj podpis pod petici preferující zachování budovy, anebo v případě nové budovy výsledek vzešlý z architektonické soutěže na základě kvalitního zadání připraveného odborníky. Celý text petice najdete zde. Prosím, pošlete odkaz na tento blog nebo petici svým známým. Děkuji, že myslíte na identitu města, která ubývá s každou demolicí podobné budovy
Anna Gamanová
v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?
Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.
Anna Gamanová
Jak dnes dostavujeme Kladno?
Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.
Anna Gamanová
Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz
Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.
Anna Gamanová
Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné
Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.
Anna Gamanová
Jeden z Dvorků
Kladenské dvorky jsou lokální festival, ozvěna těch Malostranských. Letos se konal 39. ročník. A jeden z těch Dvorků se jmenuje U Gamanů.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv
Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....
Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí
Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...
Bystroň tvrdí, že balíčky od Ruska nedostal. Stěžuje si, že se stal obětí kampaně
Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň se ohradil proti článku magazínu Der Spiegel,...
Kanada přispěje české iniciativě na dělostřeleckou munici. Přidá i na drony
Kanada poskytne další peníze na ukrajinskou výrobu dronů a na českou iniciativu, jejímž cílem je...
- Počet článků 79
- Celková karma 8,93
- Průměrná čtenost 335x
Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.
https://www.facebook.com/anicegam/