Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

léto je nejkrásnější na kole

Začínají prázdniny, čas pro cyklistiku jako dělaný. Ať už pojedete do lesů anebo si prohlédnout nějaké město, přeju příjemnou jízdu.)

Cyklistika- český národní sport

Cyklistika je v Čechách zkrátka opravdu populární. Má to spoustu důvodů- můžete jet sami nebo s rodinou, s přáteli, za výkonem nebo jen tak poznávat zajímavá místa, pomalu, rychle, dnes dokonce s menší námahou na elektrokole. Cyklistika má neuvěřitelně široký záběr a díky tomu se jí také věnuje více lidí než všem míčovým hrám a hokeji dohromady. Každý rok se prodá 350.000 kol (!).

Rekreační cyklistika a dopravní cyklistika

Je jasné, že o víkendu, s dětmi a na dálkové trasy se vydáme radši někam do přírody, na cyklostezky nebo lesní cesty, kde nezavadíte o auto celý den. Druhá část cyklistů používá kolo jako dopravní prostředek, tak jak ho používali pravděpodobně naši předkové někde na vsi nebo když zkrátka ještě nebylo tolik aut a nikomu na tom nepřišlo nic divného. Ono na tom není nic divného ani teď, jen občas narazíte na někoho, kdo se na vás špatně koukne, jaktože nejedete zrovna autem nebo aspoň pěšky jako každý slušný člověk.

Do práce na kole

Nebojte, další kolo soutěže až zase v květnu 2020:) V jarních, letních, podzimních měsících se to prostě nabízí samo, namísto do auta  sednout na kolo a trochu si cestou provětrat hlavu. Funguje to spolehlivě, to jsem zkoušela po několik let při dojíždění do Prahy a také po Kladně, nebo v Německu při práci během studií. Jízda na kole do práce má samozřejmě různé přínosy- jednak si utužíte fyzičku, provětráte myšlenky, ušetříte někomu místo na parkování a něco benzínu. Vědí o tom své i v Británii, kde se dokonce v rámci programu Cycle to work stalo firemní kolo resp. dojíždění na firemním kole jedním z nejžádanějších benefitů. A to tam prší o dost víc než u nás:)

V Čechách se letos účastnilo soutěže Do práce na kole skoro 20.000 lidí. To už je docela dost:) Vlastně o nic nejde, jen v týmu jezdit celý květen do práce. Něco udělat pro zdraví, pobavit se a ještě třeba něco vyhrát. A hlavně, zjistit, že jde jezdit do práce i jinak.

Důležité je si uvědomit, že spoustu stížností k dopravě u nás Kladně směřuje k parkování. Deficit je strašlivý, to je pravda. Nicméně pro dojížďku do centra, za některými službami, do školy a podobně by se určitě řada požadovaných parkovacích míst dala ušetřit, kdyby část z nás prostě sedla na kolo.

Na podzim budeme zjišťovat od škol, co by jim pomohlo, aby část lidí mohla pro dopravu za vzděláním použít právě kolo. Když to tak dělají u sousedů a v zemích severnějších, než jsme my, proč bychom nemohli trochu změnit dopravní návyky?

Infrastruktura pro kolo ve městě

Na Kladně zatím moc opatření pro cyklisty nemáme. Máme rekreační okruh kolem města a několi tras po městě, které jsou ale většinou po chodníku, kde je smíšený provoz pro chodce a kola, což působí nněkteré problémy třeba v blízkosti zastávek MHD nebo tam, kde je větší provoz chodců. Někde jsou navíc chodníky ještě zúženy lampani, jinde musíte různě objíždět zábradlí u křižovatek, správně byste měli sesedat na přechodech. V jednosměrkách samozřejmě v protisměru nesmíte, i když kilometry navíc při objíždění bloků a hledání správné jednosměrky na kole narozdíl od auta znát jsou. Vybavení stojany je prozatím také spíše bídné. Takže nás  v tomto směru čeká dost práce, chceme-li v rámci udržitelnosti dopravy po městě část zátěže od aut nechat zmizet tím, že začneme jezdit víc na kole. V nedaleké české metropoli, kde si můžeme prohlédnout, jak je možné pro cyklisty město postupně upravovat, existuje už spoustu příkladů.

Různá města při pohledu ze sedla kola

Závěrem trochu inspirace nejen ze zahraničí. Celkem rádi navštěvujeme na dovolené města. Často volíme pro prohlídku kolo, je to rychlé a pohodlné a člověk toho spoustu stihne. Taková jízda v běžném německém, holandském nebo švédském městě je samozřejmě pohodlná, bezpečná, prostředí je pro vás připravené, kolo je kde zaparkovat, a všude je spoustu dalších lidí na kole, takže si připadáte patřičně. I Čechách se dá takhle projet spoustu měst, nejen v Polabí nebo na jižní Moravě, ale i taková Ostrava je při jízdě na kole celkem příjemným městem. Takže, doufám, že i Kladno se stane postupně pro cyklisty vstřícnějším městem.) Hezké prádzniny v sedle kola- a ať vám prádzniny hned tak neskončí a můžete na kole jezdit i po zbytek roku, třebaže jen po městě:)

 

Autor: Anna Gamanová | pátek 28.6.2019 22:05 | karma článku: 5,96 | přečteno: 230x
  • Další články autora

Anna Gamanová

Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)

Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.

18.2.2024 v 15:22 | Karma: 8,93 | Přečteno: 304x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?

Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.

30.1.2023 v 11:55 | Karma: 8,74 | Přečteno: 390x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak dnes dostavujeme Kladno?

Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.

17.1.2022 v 13:17 | Karma: 6,52 | Přečteno: 273x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz

Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.

25.10.2021 v 13:47 | Karma: 11,36 | Přečteno: 340x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Anna Gamanová

Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné

Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.

19.7.2021 v 22:13 | Karma: 7,47 | Přečteno: 209x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

  • Počet článků 79
  • Celková karma 8,93
  • Průměrná čtenost 335x
Jsem architekta a matka tří malých dětí a žiju s nimi na Kladně. Chtěla bych, aby Kladno bylo skvělé místo k životu pro ně i pro mě a pro kohokoli dalšího. Město tvoří nejen velké stavby, ale i zdánlivé maličkosti a jeho celková atmosféra záleží na každém z nás.

Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.

https://www.facebook.com/anicegam/