Jezdit na kole je normální.
Žijeme tak, jak nám to vyhovuje
Nežiju kdovíjak ekologicky. Máme auto a jezdíme s ním. Obaly třídím, ale bezobalová domácnost to není. Maso jím. Jsem prostě docela "normální" příslušník většinové společnosti. Na kole jezdím, protože mě to baví.
Myslím si, že by každý měl žít tak, jak mu to vyhovuje. Samozřejmě do té doby, než to začne omezovat ostatní. To je podle mého názoru základní předpoklad spokojené společnosti.
Prosperita = auto
Naše společnost má hodně aut a prosperujeme, takže je těch aut ještě víc a ještě víc. Trochu nám dochází prostor nejen v centrech měst, ale samozřejmě i na sídlištích - a už i ve starší rodinné zástavbě, kde se leckde téměř nedá parkovat anebo jsou ulice na hranici průjezdnosti a bezpečnosti. Těžko můžete někomu říct nebo nejdejbože nařídit, aby si nekupoval auto a jezdil na kole nebo autobusem. Takhle to nefunguje. Auto bude vždycky pohodlnější než kterýkoli jiný dopravní prostředek, a pohodlí je základ. A cenová dostupnost osobního vozu, což ale pro prosperující společnost není problém. Navíc pro nás auto pořád představuje měřítko společenského statusu. Nepotřebujeme to sice dávat na odiv tak okatě, jako třeba zlatá mládež ve východnějších zemích, ale mohutné auto, to už něco znamená!
Vidíme si za špičku vlastního nosu?
Je určitě fajn si uvědomit několik věcí. Třeba když jsem se bavila s lidmi, co se nastěhovali z Prahy za město, příroda za barákem, skvělé. Trochu jim ale vadí narůstající doprava přes tu obec, kde bydlí. No jo, protože s nimi se za město odstěhovalo spoustu dalších lidí- a teď stejně jako oni dojíždí do Prahy každý den autem. Takže ten, kdo sám jezdí denně do práce autem, si stěžuje na ty, co jezdí denně do práce autem. Trochu paradoxní.
A druhá věc je ta, že starší zástavba - zmíněná sídliště a nebo dělnické domky na Kladně, semknuté kolem ulic na malých pozemcích - není dimenzovaná na jedno, dvě nebo více aut na domácnost. Do uliček se to fyzicky nevejde - a na sídlištích to začíná vypadat namísto bydlení v parku (původní vize architektů v 1. polovině 20. století) jako bydlení v parkovišti. A pořád to nestačí a na Kladně máme deficit 7% parkovacích míst už teď (tj. asi 1700 míst) a zároveň čelíme nárůstu asi 1500 vozidel ročně (!). Doufejme, že dojde brzy k nasycení a trend strmého nárůstu se brzy zmírní... jinak nám asi volné sídlištní plochy brzy dojdou a s nimi místa, kde by mohla být místo parkovišť dětská hřiště, psí louky atd.
Město pro kvalitní život se určitě nemá skládat jen z parkovišť. Přecejen okolí nemovitostí ovlivňuje jejich cenu a bydlet uprostřed parkovacích ploch asi moc lukrativní není...
Něco z ekologie. Stěžujeme si na špatné ovzduší. Jasně, není nás tu tolik jako v Číně a výroba se přesunula z velké části právě do této země, nicméně v okolí hlavních tahů vzduch není žádný med. Pro ty, co tam bydlí, samozřejmě. Lidem, co projíždí, je to zhusta úplně jedno.
Kdo to parkování zaplatí?
Tak nějak předpokládáme, že když si pořídíme auto, máme mít parkovací místo automaticky k dispozici. Jedno místo na zemi stojí investičně třeba 30-50 tisíc Kč. Jedno místo v parkovacím domě stojí třeba 300-500 tisíc Kč. A podzemní? Je ještě dražší. Samozřejmě parkujeme u domu a potom tam, kam jedeme. Pokud by žádné parkování nebylo zpoplatněno, je jasné, že pro město je to poměrně nákladná věc, aby každý rok - třeba na Kladně - investovalo 50.000.000 do parkovacích míst na zemi, jen aby udrželo tempo s nárůstem počtu aut... Potom se samozřejmě nedostává prostředků jinde, za takovou cenu se už dá slušně opravit několik ulic, nebo dostavět pavilon školy a tak dál.
Zpátky ke kolu.
Jsou místa, kde ježdění na kole je úplně normální věc. V Dánsku, ve Švédsku, v Německu, na Moravě, v Nymburku... jsou to hlavně rovinatá města a státy, to je pravda. Ale na Kladně se jezdí také dobře, není kdovíjak kopcovaté, je to město "přiměřené velikosti" a dá se rychle přejet z jednoho konce na druhý. K tomu, aby to bylo téměř ideální, chybí jen "maličkosti".
Ve zmíněných zemích možná neuvidíte tak často na cyklistech špičkové vybavení a krásné dresy. Jezdí totiž do práce, do školy, na kroužek...jezdí normálně tam, kam by šli pěšky, jeli hromadnou dopravou nebo autem. U nás jezdíme hodně moc rekreačně, cyklistika je nejoblíběnější český sport. Ale po městě? To už tolik nefrčí.
Respekt na silnici patří. Tedy nejen tam.
Všichni, kdo čtou cokoli online, dobře ví, jak nenávistné leckdy příspěvky pod rouškou anonymity dokážou být. Ztrácíme zábrany. Na silnici tento postoj může vyústit v nepříjemné konflikty mezi řidiči, cyklisty a kdovíkým. Slušnost a respekt k ostatním je potřeba samozřejmě na všech stranách. Cyklisté musí dodržovat pravidla a chovat se předvídatelně a řidiči zas musí respektovat, že jsou i další účastníci provozu, notabene zranitelnější.
Takže příště, až budeme na silnici vytrubovat cyklistu, co jede někam ve špičce do práce, uvědomme si, že nám třeba šetří parkovací místo a vejdeme se :) Taky je o jedno auto kratší fronta na semaforu. Šetří nějaké peníze nejen sobě na benzínu, ale taky městské kase na budování parkovacího místa. Jako bonus šetří ovzduší a emise. Prostě jezdit na kole je normální.
-
Anna Gamanová
Boj o kladenské nádraží (a další kus jeho identity, který může nevratně zmizet)
Většina z vás možná neví, že budova nádraží Kladno se má zbourat. Vedení města Kladna už někdy v minulém roce dalo souhlas s demolicí. Má vzniknout nová budova. Čím víc do toho vidíme, tím mlhavější jsou důvody tohoto rozhodnutí.
Anna Gamanová
v Čr populismus aktuálně nevyhrál, ale na Kladně vyhrává. Může za to nezájem?
Někde jsem slyšela, že populisté se upínají do minulosti a těží hlasy voličů, kteří z nějakého důvodu na dnešní době nevydělávají.
Anna Gamanová
Jak dnes dostavujeme Kladno?
Kladeňáci často řeší, proč město nefunguje lépe, víc to tady nežije, není tu tenhle obchod nebo určité kulturní akce.Zcela určitě na to má vliv to, jak město vypadá. A není to jen historie, ale i to, jak stavíme město dnes.
Anna Gamanová
Jak funguje na Kladně kontrolní výbor aneb informační Alcatraz
Na Kladně bohužel komunikace města směrem k veřejnosti probíhá pouze o hezkých věcech. Jakmile ale občané nebo zastupitelé projeví nespokojenost, nebo požadují nějaké informaci či služby, vlídná tvář kladenského krasohledu zmizí.
Anna Gamanová
Devastace důvěry ve veřejnou správu na Sítné
Často se stává, že města nevyhoví při svých stavbách všem. Pokud ale občané vyžadují veřejné projednání a řádné projednání stavby na stavebním úřadě, a město jim přesto nevyhoví, poškozuje tím vztah s nimi i důvěru v instituce.
Anna Gamanová
Jeden z Dvorků
Kladenské dvorky jsou lokální festival, ozvěna těch Malostranských. Letos se konal 39. ročník. A jeden z těch Dvorků se jmenuje U Gamanů.
Anna Gamanová
Ježíš, děti a chybějící víra
Vždycky mi vrtalo hlavou, proč by někdo na sebe bral všechny hříchy světa a dobrovolně umřel. A jak by vlastně ty hříchy na sebe mohl vzít. Odpověď pořád neznám. Dnes jsem se pokoušela přiblížit příběh Velikonoc dětem.
Anna Gamanová
Kladenské lesy, jak dál
Protože jsem zjistila, že ačkoli spoustu lidí bydlí přímo u lesa, neví o něm dost, a zároven je děsí stav, kdy se setkávajáí na svych vycházkách s harvestory a každý sden ubývá další a další kus lesa, ,rozhodla jsem se toutu formo
Anna Gamanová
Hledá se nový obytný okrsek v rámci programu SPARCS
Aktuálně spolupracuje Město Kladno a Univerzitní centrum energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB, který sídlí na Dříni) na výběru lokalit pro výstavbu energeticky inovativních projektů.
Anna Gamanová
Opravíme čtvrtinu sídliště Kročehlavy. Anebo radši autobusák.
Je to vlastně docela jednoduché. V omezeném množství peněz na investice musíte volit z rozpočtu města priority.
Anna Gamanová
Rozpočet 2021 - aneb kde vezmeme na autobusák, hlavní třídu a střechu stadionu?
Nové vedení města cíleně směřuje k rozpočtovému provizoriu. Nechce slyšet od odborů magistrátu, jaké projekty mají připraveny a zatím plánuje gigantické investice, které mají jediný problém - chybějící financování.
Anna Gamanová
Mediální scéna na Kladně
Mediální scéna na Kladně je poněkud chudá. Sem tam se sice objeví nový komunikační kanál, ve skutečnosti ale co se týče charakteru těchto kanálů, jsou si vesměs dost podobné. Obsazení na scéně je tedy stále relativně malé.
Anna Gamanová
K dnešnímu svátku
Dnes slavíme vznik republiky. Stát je především společenstvím občanů. Nejen naše česká společnost se v současné době potýká s virem, jehož následky poznamenají naše zdraví, ekonomiku, vzdělání našich dětí a nakonec opět zdraví.
Anna Gamanová
Zrušení výboru pro rozvoj a spolupráce s opozicí na Kladně
Rada města doporučila na svém zasedání 12.10.2020, aby zastupitelstvo města Kladna na příštím jednání zrušilo výbor pro rozvoj, dopravu a územní plánování. K čemu výbor je a mohl by být?
Anna Gamanová
Kdo je politik dneška
Politika je velmi zvláštní obor. Přitahuje specifický druh lidí. A do nejvyšších pozic se nedostávají zdaleka jen ti, co by z těchto pozic usilovali o všeobecné zlepšení, jak by asi běžný člověk očekával.
Anna Gamanová
Kladno na cestě zpět
Po přečtení vydání Mladé fronty dnes z 1.10.2020 těžko může někdo pochybovat o tom, co má s městem Kladno za plány jeho staronový primátor.
Anna Gamanová
Pokračování příběhů z Růžového pole
Globus jsme bohužel zastavit nedokázali. Růžové pole jsou ale také pozemky kolem Globusu směrem k Bažantnici a k potoku, je zde také pozemek “mrakodrapu” a pozemek “územní rezervy” za potokem. Pořád je dost co ztratit a zničit.
Anna Gamanová
Odbornost, úřední vyhazov a manipulace
Po pondělní změně ve vedení města, kdy jsme se během pár minut přesunuli z vládnoucí koalice do opozičních lavic, začínají změny na různých postech na úřadě i v městských firmách.
Anna Gamanová
Ani kapka vody na městských budovách nazmar?
Sucho nás asi bude provázet už pořád. Teploty dlouhodobě rostou, zpevněné plochy se zvětšují, krajina je pořád cca v tom stavu tak, jak jí opustila Strana.
Anna Gamanová
Autobusové nádraží, architektonická soutěž a investiční možnosti Kladna
Podrobnější zamyšlení o tom, proč jsme se rozhodli nerealizovat vzorně připravený projekt vzešlý z návrhu z architektonické soutěže.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 79
- Celková karma 8,93
- Průměrná čtenost 335x
Jsem zvolenou zastupitelkou za STAN Kladno pro období 2018-2022.
https://www.facebook.com/anicegam/